Doek valt definitief voor Foodora Nederland

Het is vanaf vandaag dan echt over en sluiten voor foodora in Nederland. Het bedrijf kondigde enige tijd geleden al aan dat het zou stoppen in Nederland, en vanaf vandaag is dat een feit, zo laat het bedrijf weten in een e-mail aan haar (voormalige) klanten.
Met de 13% commissie die het bedrijf Thuisbezorgd.nl vraagt van de restauranthouders (een tarief dat Thuisbezorgd.nl zelf nog niet hoog genoeg vindt) en de ZZP-constructie voor de bezorgers van Deliveroo en Uber Eats krijgt het laten bezorgen van de maaltijd voor mij toch wel een beetje een nare bijsmaak.
Bedrijven die voornamelijk, of alleen maar, bestaan van het opstrijken van commissie kunnen niet goed zijn voor de cohesie in de samenleving. In een wereld waar het ieder-voor-zich is, zijn er altijd zwakkeren die het onderspit delven. En maar al te vaak zijn dat de mensen die altijd de klappen krijgen. Je creëert op die manier een onderkant van de samenleving die op allerlei vlakken niet (meer) mee kan komen. Dat zal op termijn voor veel sociale onrust en een sociaal-economische kloof zorgen. Een kloof die de samenleving veel geld zal kosten. Geld dat de samenleving dan niet op wil brengen, met als gevolg… juist – een nog grotere kloof.

Bedrijven zouden veel meer hun sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen om deze kloof te verkleinen, in plaats van alleen maar een gelddrukpers te zijn voor de (groot)aandeelhouders. Alleen op die manier heeft ‘samen’ in samenleving ook echt waarde en is het niet slechts een holle frase.
Hopelijk kan er een model komen waarin de maaltijdbezorgers in dienst kunnen zijn van het restaurant,  en de kosten van een bestel- en betaalsysteem draaglijk zijn voor de restauranthouders (groot en klein). Dan kunnen we echt smakelijk genieten van een maaltijd, ook als we géén zin hebben om te koken of de deur uit te gaan.