Het blijkt dat al deze termen veel mensen afschrikt bij het kiezen van, of zelfs voor, wijn. De Franse wijnproducent Wild Pig wil hier verandering in brengen door een nieuwe wijntaal te ontwikkelen. En als je denkt dat je de naam Wild Pig herkent, dat kan kan wel kloppen: met 2 tot 3 miljoen verkochte flessen wijn per jaar in Nederland is het een flinke speler op de markt.
De nieuwe wijntaal moet, aldus Wild Pig, beter aansluiten bij de consument, zodat die makkelijker een wijn kan kiezen die past bij zijn of haar smaak of drinkmoment. Een nieuwe wijntaal verzin je echter niet zomaar, dat is hard werken. Maar in plaats van zichzelf op te sluiten in een kamertje met flipboards en Post-it notes en te gaan brainstormen besloot Wild Pig het anders aan te pakken. Ze vragen de consument zèlf om ideeën. En dat lijkt mij een logische keuze.
Voor het organiseren van de workshops had Wild Pig wijnschrijfster Barbara Verbeek ingeschakeld. Barbara is niet alleen schrijfster over wijn, maar ook (onder andere) register vinoloog, wijnreisleidster en oprichtster van Wijnvrouw van het Jaar. Ook organiseert ze met haar bedrijf wijnproeverijen bij bedrijven, en dus ook op evenementen.
De persproeverij bestond uit een zevental wijnen, wit, rood en rosé. Ook wij werden gevraagd om onze associaties met de smaak en de geur op te schrijven. Ik vond het best moeilijk om dan een sfeer of plek te beschrijven en dingen als strak en citrus los te laten. Ik was daarin niet de enige, al waren er ook wel een paar deelnemers die werkelijk helemaal los gingen en prachtige beschrijvingen maakten van wat zij bij de wijn voelden.
Het verzamelen van wijntaal gaat nog tot 31 augustus door via het internet. Op deze website kun je jouw foto uploaden die je associatie met je favoriete Wild Pig wijn het beste weergeeft. Deel de foto op Facebook. Degene met de meeste stemmen krijgt een tegoedbon van 100 euro voor ShareDnD.
Ik bezocht deze persproeverij op de Huishoudbeurs op uitnodiging van Wild Pig.