Even over die menukaart…
Schrijven is een kunst, of op zijn minst een vak. Net als tuinman, timmerman of kok dat is. En ja, een tuinman zal heus wel een spijker in een muur kunnen slaan. Dat er een timmerman bestaat die een lekker gerecht op tafel zet, daar twijfel ik ook niet aan. Maar de tuinman is dan nog geen timmerman, en de timmerman is dan nog geen kok. En niet iedere kok zal van zichzelf een goede, commerciële, schrijver zijn. En dat moet je wel zijn om een goede menukaart te maken.
Associaties
Een goede menukaart schrijven is zo eenvoudig nog niet: je kunt immers niet een heel erg uitgebreide beschrijving maken van wat je de mensen zoal voor kunt zetten (ze willen graag vanàvond nog eten), maar als je een menukaart te bondig houdt weten mensen ook niet wat ze krijgen. Een gerecht wordt dan een verrassing, die misschien niet altijd positief uitpakt. En sommige dingen klinken voor jou misschien wel lekker, maar roepen bij de gasten hele andere associaties op – associaties, die je liever nìet wilt.
Visitekaartje
De menukaart is echter wel één van je visitekaartjes (gastvrijheid en inrichting zijn de andere twee belangrijke), en het belang mag je niet onderschatten. Een kaart die niet aansluit bij je doelgroep zal je duur komen te staan en een kaart vol met taalfouten kost je potentiële gasten.
Peter Klosse, ook wel bekend als de Smaakprofessor (dat klinkt misschien lollig, maar hij is doctor in de gezondheidswetenschappen op het onderwerp smaakstijlen – en bovendien bekt de titel Smaakprofessor gewoon lekkerder) noemt in het blad Food Inspiration Magazine de menukaart één van de culinaire succesfactoren voor een lekker gerecht: “Een naam en presentatie die aan de verwachting voldoen. De omschrijving op de menukaart moet nauwkeurig zijn […]. Valse verwachtingen leiden tot teleurstelling.”
Wat maak je me nu?!
Ook horecajournaliste Bianca Roemaat vindt dat je menukaart helder en duidelijk moet zijn, maar ook (en misschien toch wel vooral) smakelijk en verleidelijk moet zijn. In haar 25 jaar in, bij en om de horeca heeft ze al heel wat goede en slechte voorbeelden van menu- en wijnkaarten gezien. Sinds 2016 gebruikt ze die ervaring om ondernemers in de horeca te helpen goede menukaarten te schrijven met haar bedrijf Roux Communicatie. Ook geeft ze workshops ‘Boost je menukaart’, samen met Petra Venekamp van ConcreetAdvies, om de horeca-ondernemer te helpen méér uit de kaart te halen en het geen saaie (of erger: slechte) opsomming der gerechten te laten zijn die je de gasten voor zet. Een smaakmakende kaart dus, en zakelijk slim.
De 25 jaar ervaring heeft Roemaat nu ook nog eens gebundeld in het boek ‘Wat maak je me nu?!’, dat in juni 2019 uitkomt. Dat boek is ingedeeld in voor de horeca herkenbare hoofdstukken (beginnend bij de mise-en-place en via de amuses naar voor-, hoofd- en nagerecht enzovoorts) met daarin handige tips, maar ook humorvolle bespiegelingen en hilarische voorbeelden van hoe je dingen op kan schrijven – maar het beter anders kunt doen.
Kijk verder dan je kaart
Niet alleen de menukaart komt aan bod, ook de krijtborden, de website (een naar mijn mening vaak ondergeschoven kindje) en de wijnkaart krijgen aandacht. Die laatste is ook vaak een probleem, met omschrijvingen die voor vakmensen misschien wel duidelijk zijn. Roemaat is daar in ‘Wat maak je me nu?!’ wat dat betreft helemaal on trend, want er zijn meer partijen bezig met wijn toegankelijker te maken voor de gewone consument of om wijn anders te benaderen. Zo las je hier eerder al over Wild Pig en hun nieuwe wijntaal, en is er in Utrecht begin juli De Nacht van de Wijn, waar juist het druivenras centraal staat, inclusief een Druif van het jaar 2019-verkiezing.
Wat maak je me nu?! van Bianca Roemaat verschijnt in juni 2019 bij uitgeverij Het Boekenschap, ISBN 9789492723376.